Quatrospect

Digitalisering Nederlands hoger onderwijs moet sneller!

De Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF overhandigen vandaag tijdens de SURF Onderwijsdagen de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie 2017 aan Marcelis Boereboom, directeur-generaal Hoger Onderwijs bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De organisaties formuleren in deze agenda concrete speerpunten voor het versnellen van onderwijsinnovatie: het verbeteren van aansluiting op de arbeidsmarkt, de flexibilisering van het onderwijs en het slimmer en beter leren met technologie. De organisaties slaan de handen ineen omdat ICT een steeds grotere plek inneemt in het dagelijks leven. Onderwijs moet zich daar in een versneld tempo op aanpassen, zowel in het curriculum, alsook in de manier waarop studenten kunnen leren.

llen belangrijk voor onderwijsinnovatie
Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Thom de Graaf onderstreept het belang van de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie: “Instellingen en opleidingen zijn al volop bezig met onderwijsinnovatie en hun ontwikkelingen dragen bij aan de doelstellingen van deze versnellingsagenda. Maar het vraagt om kennisdeling, gedeeld commitment en gemeenschappelijke investeringen om de beloften van ICT voor het onderwijs te kunnen verzilveren”.

Daartoe gaan de drie organisaties initiatieven vanuit instellingen meer delen en aanjagen. Ook zoeken zij de samenwerking met EdTech-bedrijven, en werken ze samen aan randvoorwaarden voor flexibel onderwijs en aan privacy en security van studiedata. Het faciliteren en professionaliseren van docenten, en hen de ruimte bieden om te innoveren in hun onderwijs vormen een belangrijke voorwaarde voor het realiseren van de ambities in de versnellingsagenda.

Werkagenda
Om de verdere uitvoering vorm te geven wordt een stuurgroep ingesteld die bestaat uit bestuurders van de onderwijsinstellingen en SURF. Uiterlijk mei 2018 legt de stuurgroep een vierjarige werkagenda met concrete stappen voor aan de besturen van de drie organisaties.

Zie ook
www.surf.nl/versnellingsagenda

Bron:http://www.vereniginghogescholen.nl/actueel/actualiteiten/digitalisering-nederlands-hoger-onderwijs-moet-sneller

Onderwijs

Het goede gesprek

Het beste middel om de toezichthoudende rol te vervullen is het ‘goede gesprek’, een echte dialoog, waarin de raad van toezicht scherpe vragen stelt en ‘haar oordeel uitstelt’. Vragen, doorvragen en navragen, het is de…

Onderwijs

Privacy in het Onderwijs

Privacy is ook voor het (middelbaar) beroepsonderwijs een belangrijk thema. Hoewel de privacywetgeving al sinds 2001 bestaat, is er door allerlei ontwikkelingen (digitalisering, privacy-incidenten en een actievere rol van de Autoriteit Persoonsgegevens) een bewustwording op…

Onderwijs

Sterke stijging van het aantal mbo-vacatures

Werkgevers staan te springen om mbo’ers. Het aantal mbo-vacatures is fors aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van 2017 ontstonden ruim 248.000 vacatures op mbo-niveau, 20 procent meer dan in…

Onderwijs

Student? Vul ook de Nationale Studenten Enquête 2018 in!

16 JANUARI 2018 De Nationale Studenten Enquête 2018 (NSE) is van start gegaan. Deze week worden 744.942 studenten via e-mail uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding. Aan de NSE 2018 doen 73…

Onderwijs

Drie landelijke bijeenkomsten: Het Nieuwe Samenspel, dé weg naar kwaliteit.

NQA en Quatrospect organiseren drie landelijke bijeenkomsten onder het motto: Het Nieuwe Samenspel, dé weg naar kwaliteit. Tijdens deze bijeenkomsten nemen wij u mee op weg naar meer kwaliteit en minder bureaucratie. De nieuwe ’10…

Onderwijs

Brancheorganisaties: ‘Kabinet, heb meer vertrouwen in mensen op werkvloer’

Doorgeslagen administratieve verplichtingen zorgen ervoor dat leerkrachten, verpleegkundigen, zorgverleners en woningcorporatiemedewerkers te weinig toekomen aan de mensen voor wie zij werken. Het nieuwe kabinet moet deze professionals nieuw vertrouwen geven. Elf brancheorganisaties in het maatschappelijk…

Onderwijs

Minder bureaucratie en controle en meer zelfvertrouwen van docenten en teams

Agile-teamwerken hebben we geïntroduceerd om de bureaucratie en regeldruk in het onderwijs te bestrijden. We moeten weg van overtollig toezicht, disproportionele controle en hijgerige politiek. Terug naar waar het om gaat: onderwijs door docenten vol…

Onderwijs

Talenten van studenten en professionals optimaal benutten, een leven lang leren

Permanente educatie op verschillende momenten in je leven en op moderne manieren aangeboden zorgen ervoor dat de docenten en studenten hun kennis up-to-date hebben en houden. Dit is volgens ons een van de grote bewegingen…

Onderwijs

De student en docent weer in het middelpunt zetten

De laatste jaren is het in het middelbaar en hoger onderwijs te vaak gegaan over regels, normen, processen en prestatieafspraken. Er werd vaak meer over geld gesproken dan over waar het echt om moet gaan….